Ce am invatat in UK!

Prin simplul fapt ca te muti si locuiesti intr-o alta tara, inveti multe. In primul rand, inveti sa te adaptezi unui alt stil de viata, sa cunosti si alte metode de a te integra si a vedea lucrurile. 
In al doilea rand, inveti cum sa traiesti si...altfel, poate mai bine. 
Eu am invatat multe lucruri in cei 3 ani (fara o saptamana) de cand m-am mutat in UK.
* In primele luni am invatat ca totul se plateste. Sotul meu avea o vorba: "deschizi o usa, dai o lira, inchizi usa, dai doua".
Da, ne-a fost putin greu, la inceput sa vedem lucrurile asa. Apoi, am observat ca acea lira este, de obicei, investita cu cap si se regaseste in infrastructura (rutiera, sanitara, de invatamant). Si atunci, apreciezi mai bine acea lira.
* Am invatat si m-am obisnuit cu faptul ca masina se parcheaza doar in spatiile special amenajate si platesti. Da, platesti de fiecare data parcarea, fie ca esti in oras, fie ca te duci in varf de munte si o lasi pe un camp. Platesti. Am fost zilele trecute pe o plaja neamenajata deloc, am dat 6£ pentru toata ziua, si da, nenea avea POS ca sa platesti cu cardul.
* In trafic/ la semafor nimeni nu te claxoneaza, nu-ti "taie" calea, nu se baga peste tine. Toata lumea e civilizata si nu deranjeaza pe nimeni. Ah si da, daca iesi de pe o strada laturalnica, poate nu prima masina, dar a doua sau a treia sigur te lasa. 
Este pe principiul: te rog sa treci; ba nu, treci tu; insist, treci tu, etc.
* A fi sociabil, a vorbi frumos si a zambi face parte din viata fiecaruia, zilnic, chiar daca ai o zi proasta. Toti sunt foarte politicosi, respectuosi, "te rog" si "multumesc" spuse in varii cuvinte sunt litera de lege. 
* Respectarea legilor si regulilor nu sunt discutate. Se respecta si punct. Da, da, au si ei uscaturile lor, dar marea majoritate isi respecta legile si se respecta unii pe altii. Un exemplu foarte bun este cel al purtarii mastii, ca e trendul acum. Eu nu am vazut discutii sau apel al unor personalitati sa nu poarte masca. S-a dat lege, toata lumea poarta - end of story!
* Am invatat ce inseamna in adevaratul sens al cuvantului: caritate/act de caritate. Am vazut si am invatat cum si ce se doneaza, am observat ca aici si persoanele fizice pot organiza un eveniment de caritate si apoi dona banii. Iar despre mobilizare nici nu mai vorbesc, pentru ca este extraordinara. Am ramas uimita! 
Cel mai simplu mod: lansezi apel de a gati prajituri si unii aduc, iar restul "platesc" felia de tort/prajitura, care reprezinta donatie. Nu mai zic de strangerea hainelor si a altor produse - au un sistem extraordinar, ca iti doresti tu sa donezi ceva. 
*si, nu in ultimul rand, am invatat ce inseamna toleranta. Nu ceea ce se vede/simte in Romania, ci avedarata toleranta, fara sa judeci pe cel de langa tine, in niciun fel.
Nu conteaza ca este gras sau slab, urat sau frumos, cu handicap sau fara, important este sa nu judeci, sa intelegi si sa accepti pe cel de langa tine, asa cum este.
Si da, englezii nu sunt neaparat tolerabil, adica sunt putin rasisti, doar ca politetea nu-i lasa sa se exprime. Ca, doar sunt fosti stapani de sclavi. 
Dar modul cum pun problema, cum sunt educati, te obliga cumva sa-ti revizui atitudinea. 

Sunt mult mai multe lucruri, probabil o sa revin cu completari, insa, deocamdata cam astea sunt, asa putin, enumerate. 
Insa diferentele sunt destul de mari: de atitudine, de auto-control, de bun simt.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Floarea de mac - simbolul sacrificiului soldatilor

Amintiri dintr-o zi de iarna

Educatia financiara si importanta ei in viata copilului